dinsdag 13 oktober 2015

Grafische partituur

Door te klikken op het plaatje kunt u de partituur duidelijk zien. Ik kan hem niet groter maken, omdat het plaatje anders buiten de kaders van mijn blog gaat.












KVB Model

Klank:
  •  Toonhoogte: de toonhoogte is voortdurend hetzelfde, behalve bij het stukje 'prrrrrr' je ziet dat het symbool van laag naar hoog naar laag gaat, dit geeft ook gelijk de toonhoogte aan. Daarnaast is de toonhoogte van ‘bling’ ook heel hoog. Dit kun je niet zien, maar je kunt het wel voor de kinderen voordoen.
  •  Toonduur: zoals je kunt zien zit er tussen elk symbool 2 tellen, behalve als de twee symbolen elkaar meteen opvolgen, zoals aan het einde. Daar staan geen secondes, dus je zegt twee keer ’bling’ achter elkaar en je klapt en stampt meteen aan het einde.
  •  Toonsterkte: de toonsterkte is hoog bij ‘prrrrrr’, zoals u kunt zien aan het symbool moet u op een gegeven moment ‘prrrr’ hard en hoog zeggen. Het volume van dit geluid wordt dan ook hoger. Je hoort dus een sterke toon. Hetzelfde geldt voor ‘bling’ dit zeg je ook, dus heeft het geluid een sterke toonsterkte.
  •  Klankkleur: je hoort in deze partituur vooral een klap met de handen die hard is, een stamp op de grond die hard is en ‘prrrrr’ en ‘bling’ zing je beide met een hoog stemmetje.
Vorm
  • Herhaling: er is herhaling aanwezig, zo moet je twee keer ‘prrrrr’ zeggen op dezelfde toonhoogte, toonduur en toonsterkte. Hetzelfde doe je dit bij ‘bling’. Ook is er in het begin veel herhaling, je klapt twee keer met 2 tellen ertussen. Dit heb je ook bij het stampen aan het begin.
  • Contrast: er is zeker contrast in de partituur, dit heb ik gedaan door gebruik te maken van de twee seconden rust tussen elk geluid. Daarnaast begin je eerst met het geluid maken door middel van bewegingen, daarna ga je ineens over met geluid maken met je stem. Dat zorgt voor contrast. 
  • Variatie: er is niet heel veel variatie, maar wel redelijk wat. Dat zie je goed aan de symbolen, er zijn verschillende symbolen te zien, dus zijn er verschillende geluiden. Sommige zie je meer terug komen dan andere.
Betekenis:

  • Muziek wordt door iedereen anders geïnterpreteerd, dus deze partituur zal voor iedereen een andere betekenis hebben. Ik had bij deze partituur het gevoel alsof ik ergens buiten liep in de drukte, geklap, gestamp, een telefoon van iemand die een geluid maakt en sirenes die je op de achtergrond hoort. Ik zou graag van de kinderen weten, waaraan zij denken bij deze partituur. 

2 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Goede grafische partituur, handig met de tellen erbij.
    Erg duidelijke uitleg van hoe de grafische partituur werkt en van het KVB-model.
    Toppie!

    BeantwoordenVerwijderen