dinsdag 6 oktober 2015

De Bozbezbozzel- ruimtelijke constructie

Afgelopen les kregen we een enorme uitdaging, we moesten namelijk een mythologisch dier maken. Dieren die dus niet bestaan, met bijvoorbeeld een olifanten hoofd, met een lichaam van een zebra en poten van een kat. Je moest in tweetallen zo'n dier van karton maken en in elkaar zetten zonder lijm of plakband. Je kan het dier dus ruimtelijk maken door het in elkaar steken van platen karton. Dit is best pittig, dus het was een leuke, maar ook een moeilijke opdracht. Ik werkte samen met Fleur Jansen en samen hebben wij 'Katusa' gemaakt, een kat met meerdere nekken, met daaraan katten koppen.Ook liet hij ons aan Medusa denken, vandaar de naam.

















Betekenis:
Ik vind het echt geweldig hoe je met fantasie de meest geweldige dingen kan bedenken. Ook voor deze opdracht was er fantasie nodig, want wat voor dier ga je combineren met een ander dier? Zelf heb ik niet erg veel fantasie, maar ik moet zeggen dat Fleur en ik onze fantasie goed hebben gebruikt en een vreemd dier hebben gemaakt. Ik zag wel eens verhalen en plaatjes langskomen van dieren met allemaal lichaamsonderdelen van andere dieren, dit vond ik altijd erg grappig om te zien. Om die reden vond ik het ook leuk dat wij dat nu ook mochten bedenken. 

Vorm:
In deze opdracht  moest je met karton een dier zonder lijm of plakband in elkaar zetten. Om het onszelf makkelijker te maken hebben we eerst rondjes uit het karton gehaald. Die kan je verbinden door een gleuf aan de onderkant te maken in beide rondjes, die als lichaam dienden, en die zo met elkaar te verbinden. Hierdoor krijg je een dier die blijft staan, dus dit was ons begin van een ruimtelijke constructie. Hieronder zie je foto's van hoe we het dier in elkaar gezet hebben. 
































Materie:
De materialen die we gebruikt hebben:
  • Een stanleymes
  • Afbreek mesje
  • Karton
  • Een soort passer maar dan voor karton
  • Onder matje om op te snijden
Ik heb wel eens eerder gewerkt met een stanleymes. Ik vind dat een erg fijn mesje, omdat het makkelijk snijdt. Verder had ik nog nooit met een afbreek mesje gewerkt, wat ik ook een fijn mesje vond, omdat die wat kleiner was. Hierdoor kon ik makkelijk kleine dingen gedetailleerd uitsnijden, zoals de oren van onze katten uit het eindwerk. Daarnaast had ik nog nooit met een passer voor karton gewerkt, die vond ik ook erg fijn. Hiermee kon je verschillende rondjes van verschillende groottes maken. Dit kon je op een eenvoudige manier doen, dus dat was erg handig. Ik heb geen andere materialen willen gebruiken.

Beschouwing:
Fleur had een dier in elkaar gezet met verschillende honden koppen, paarden benen als nek met daaronder een katten lichaam. Dit inspireerde ons en zo zijn we op het idee gekomen om zo'n dier te maken. In plaats van de honden koppen hebben we uiteindelijk katten koppen gemaakt. Daarnaast liet onze docent van beeldend zien hoe je een ruimtelijke constructie met karton kan maken. Hij liet ook zien dat je een gleufje kon maken in het karton en zo het karton kon verbinden. Dit leek ons erg handig, dus gebruikten we die techniek. 

















Werkwijze:
Ik had nog nooit eerder met karton een ruimtelijke constructie moeten maken. Daarom vond ik het een hele uitdaging. Ik heb ontdekt dat je door middel van een gleuf in beide materialen te maken, stukken karton met elkaar kan verbinden, door ze in elkaar te schuiven. Dit is de basis van een stevige ruimtelijke constructie, dus dat is handig om te onthouden. Het onderlichaam hadden we nogal breed gemaakt, waardoor het dier goed bleef staan, alleen was de onderkant eerst rond, later hebben we die recht/plat gemaakt. Dit hebben we gedaan, zodat die goed bleef staan. Hieronder zie je eerst een foto van de onderkant die rond was, waardoor we hem nog vast moesten houden wat je ook ziet op de foto en later hebben we die recht gemaakt. 








































Onderzoek:
Als eerste stap had Fleur een dier in elkaar gezet, een hond met meerdere koppen. Bovenaan dit bericht kan je deze foto terug zien. Hierna hebben we samen een vlugge schets gemaakt, zodat we een beeld hadden van wat we wilden maken. Toen begonnen we met het maken van de basis: het onderlichaam. Deze moest evenwicht bieden, zodat het dier bleef staan. De onderlichamen, de rondjes, verbonden we met elkaar door middel van gleuven te gebruiken en een strookje. Deze schoven we in elkaar. Daarna maakten we de nekken, de hoofden, de poten en als laatst de tongen, de staart en de ogen. Bovenaan dit bericht zie je de zijkant van het dier. Je kan daar goed zien wat ervoor zorgde dat die bleef staan. Daarnaast hadden we al verteld dat het dier niet bleef staan met een ronde onderkant, daarom maakten we deze onderkant recht waardoor die als het ware niet wegrolde en gewoon bleef staan. 

















Wat vind je geslaagd?
Ik vind dat we een bijzonder dier hebben neergezet en ben er vooral heel trots op dat die zo stevig staat. Daarnaast kan je goed zien dat het om katten koppen gaat en de samenwerking ging daarnaast ook goed. Het is een mooie ruimtelijke constructie geworden.

Wat kon beter? Waarom?
We hebben eigenlijk alleen een kat als dier gebruikt en verder bijvoorbeeld geen onderlichaam van een ander dier. Dat vond ik achteraf wel jammer. We hadden dus meerdere dieren met elkaar moeten combineren. 

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt:
Het dier die Fleur met plaatjes in elkaar heeft gezet was een inspiratiebron voor ons eindwerk. Het had als functie om te laten zien hoe je dieren met elkaar kon combineren. Hier zag ik dat we een gezicht aan een nek konden vastmaken en ook meerdere nekken konden maken. Hier zou ik zelf nooit op zijn gekomen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten