dinsdag 6 oktober 2015

Ansichtkaart Loch Ness

We hadden als opdracht om een ansichtkaart te maken van het Loch Ness monster. Daarbij moesten we gebruik maken van Oost-Indische inkt. Het was belangrijk dat je je monster erg angstaanjagend zou maken en dat je gebruik ging maken van de beeldaspecten kleur, vorm, textuur en afsnijding. Hieronder ziet u mijn eindwerk. Ik ga verschillende aspecten van mijn eindwerk behandelen en reflecteren op mijn manier van werken.













Betekenis:
Ik vond mythische verhalen altijd erg interessant en had ook wel eens van het Loch Ness monster gehoord. Ik vind het nog steeds een erg interessant verhaal en ik zou graag een keer naar de plek gaan waar men het Loch Ness monster gezien zou hebben. Ik vraag me erg af hoe deze mythe ontstaan is en wat ervan waar is. Ik vind het dus een interessant onderwerp.

Vorm:
Ik heb geprobeerd diepte-suggestie aan te brengen in het werk, door het monster in mijn ansichtkaart met een lage horizon groot op de voorgrond af te beelden. Hierdoor lijkt het alsof het monster van dichtbij afgebeeld is. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van afsnijding, dit maakt het interessant: je gaat je afvragen hoe de rest van het lichaam eruit ziet.

Materie:
Ik heb gebruik gemaakt van de volgende materialen:
  • Oost-Indische inkt
  • ecoline
  • water
  • wit papier
  • potlood
  • een kroontjes pen
  • percelen en kwasten
  • keuken papier
Ik had met alle materialen al eens gewerkt, dus niets was echt nieuw voor me. Ik vond al het materiaal erg fijn. Zeker de kroontjes pen vind ik erg fijn werken, je kan mooie details ermee maken en kleine stukjes inkleuren. Daarnaast heb ik nooit veel gewerkt met Oost-Indische inkt. Ik vond het leuk om dit weer een keer te doen, aangezien het heel anders is dan bijvoorbeeld verf en ecoline. Ik had geen andere materialen willen gebruiken.


Beschouwing:
Ik heb mij laten inspireren door de volgende twee plaatjes die u hieronder kunt zien. Op het eerste plaatje is een hele grote kop van een monster, een soort dinosaurus, te zien en op het tweede plaatje een lichaam van een monster. De kop en de huid heb ik gecombineerd met het lichaam. Ook het plaatje met het tweede plaatje  heeft mij geholpen met het tekenen van het lichaam. Ik vind het altijd erg lastig om een lichaam te tekenen, of het nou van een mens of een monster is. Mijn docent van beeldend gaf een voorbeeld om met water over je ansichtkaart te gaan en dan ecoline te combineren met dat water. Dat gaf een ontzettend gaaf effect en dat heb ik meteen toegepast op mijn eindwerk. Daarnaast gaf die een voorbeeld om keuken papier in de Oost-Indische inkt te dippen en dat te gebruiken om een huid te maken. Je kon dan met dat papier op je ansichtkaart drukken en dan kreeg je een patroon voor de huid van je monster. Dit zie je ook op de derde foto.























Werkwijze:
Ik heb eerst gewerkt met potlood om een paar snelle schetsen te maken. Toen dit gelukt was, bepaalde ik waar ik de horizon wilde hebben in mijn ansichtkaart en waar ik het monster af wilde beelden. Ik besloot het monster dus rechts af te beelden en wilde het monster op de voorgrond hebben. Toen ik alles getekend had op mijn ansichtkaart, trok ik de potlood lijnen over met de Oost-Indische inkt. Hierna maakte ik het papier nat en pakte in ecoline en deed ik dit op het water. Dit zorgde voor een achtergrond met verschillende kleuren die in elkaar over liepen. Toen dit was opgedroogd, wilde ik nog een huid patroon maken. Dus, zoals u kan zien op de afbeelding hierboven, ging ik patronen uitproberen en materialen uitproberen. Ik heb toen keuken papier in de inkt gedaan en ben toen licht op de huid gaan dippen. Toen ik hiermee klaar was, pakte ik de ecoline weer en gaf ik de huid een gele kleur. De tanden heb ik met ecoline ingekleurd. Ik vond de afsnijding best moeilijk, maar de afbeelding van het lichaam hielp mij hier goed mee.

Onderzoek:
Ik heb ontdekt hoe ik een lichaam goed kan afsnijden dankzij de plaatjes van internet. Daarnaast heb ik ontdekt dat je inkt niet alleen hoeft te gebruiken voor nette lijntjes, maar ook om te gebruiken voor de huid. Door te dippen kreeg ik helemaal geen net effect, maar juist een ruw uitziende huid. De foto's van het proces staan allemaal hierboven. Eerst heb ik dus plaatjes gezocht, toen ben ik de kop en het lichaam gaan schetsen. Toen ik dit allemaal had gedaan bepaalde ik de horizon in de ansichtkaart en schetste ik het lichaam. Daarna ging ik de achtergrond maken door middel van ecoline en als laatste kwam het lichaam, die ik een gave huid gaf door middel van de Oost-Indische inkt.

Wat vind je geslaagd?
Ik vind de achtergrond zeer geslaagd, omdat de kleuren goed in elkaar over lopen en een mysterieuze sfeer geven. Daarnaast vind ik de afsnijding goed gelukt en vindt ik de huid erg gaaf gelukt.

Wat kon beter? Waarom?
Mijn monster lijkt meer op een dinosaurus in plaats van een soort Loch Ness monster. Ik had dit beter kunnen doen. Daarnaast had ik het monster enger kunnen maken, door bijvoorbeeld nog grotere tanden te maken, of door de kop nog groter te maken.

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en bescrhijf waarom je dat vindt:
De afbeelding heeft mij geholpen met het lichaam te maken en heeft mij ook laten zien hoe ik het lichaam kan afsnijden. Door het monster aan de zijkant te plaatsen, in dit geval aan de rechter kant, en het lichaam af te snijden, veroorzaak je een nieuwsgierigheid naar de rest van het lichaam. Daarom heb ik voor deze afsnijding gekozen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten