zaterdag 31 oktober 2015

Het monster van Loch Ness met lesvoorbereiding
















1.       Onderwijsdoelen:

Betekenis:
  • De kinderen weten wat het Loch Ness monster is.
  • De kinderen weten dat het Loch Ness monster een mythe is en kennen het verhaal.
  • De kinderen kunnen een beeld van het Loch Ness monster op hun eigen manier voor zich halen.

Vorm:  
  •  De kinderen leren wat afsnijding is en hoe je het moet gebruiken om het monster van Loch Ness naar de voorgrond te halen of af te snijden.
  • De kinderen besteden aandacht aan de engheid van het monster.

Materiaal/techniek:
  • De kinderen kunnen gebruik maken van Oost-Indische inkt met een kroontjes pen.
  • De kinderen weten hoe ze op verschillende manieren gebruiken kunnen maken van Oost-Indische inks en hebben deze zelf ook verwerkt in hun eindwerk.
  • De volgende materialen zijn nodig: Oost-Indische inkt, water, een potje, wit papier, een potlood, een kroontjes pen, percelen en kwasten, keuken papier, papier om op te schetsen en eventueel ecoline.

Beschouwing:
  • De kinderen kunnen beschrijven op welke manieren zij Oost-Indische inkt hebben gebruikt en hoe ze afsnijding hebben gebruikt. Daarnaast zou ik graag willen weten van ze wat hun monster zo eng maakt.

Werkwijze:
  • De kinderen tekenen een eng mythisch wezen, zoals zij denken dat die eruit ziet. Dit doen ze op een ansichtkaart met Oost-Indische inkt door middel van een kroontjespen.

Onderzoek:
  • De kinderen ontdekken dat je Oost-Indische inkt niet alleen voor nette lijnen hoeft te gebruiken, maar op veel meer verschillende manieren kan gebruiken. Daarnaast hebben de kinderen de engheid en de afsnijding verwerkt in hun eindwerk.


2.       Lesbouw:

Introductie: Ik begin de les met een zelf verzonnen verhaal. Ik ben namelijk op vakantie geweest in Schotland en tot mijn verbazing zag ik iets in het water. Het was het Loch Ness monster! Ik laat verschillende foto’s op het digitale bord zien die ik dan, zogenaamd, heb gemaakt. Het zijn verschillende foto’s: foto’s van het Loch Ness monster, van veraf en dichtbij, maar ook van andere monsters. Doordat ik foto’s van ver af en van dichtbij laat zien, laat ik de kinderen al kennis maken met de verschillende manieren hoe je een monster kan afbeelden. Je kunt ze van dichtbij afbeelden, dan komt er afsnijding vaak aan de pas, maar je kan ze ook van veraf afbeelden. De foto’s van verschillende monsters geeft de kinderen inspiratie.

Informatie: Ik vertel de kinderen dat we vandaag een mythisch wezen gaan maken, net zoals het Loch Ness monster. Dit gaan we maken op een ansichtkaart door middel van Oost-Indische inkt en een kroontjes pen. Ik leg duidelijk uit dat het monster eng moet zijn en dat er afsnijding aanwezig moet zijn. Ik laat de kinderen om mij heen staan en laat zien hoe je op verschillende manieren gebruik kan maken van Oost-Indische inkt. Dit demonstreer ik ze, zodat ze verschillende voorbeelden gezien hebben en zo zelf kunnen beslissen op welke manier ze Oost-Indische inkt gaan gebruiken. Ik heb al papier van te voren op de tafels gelegd. Ze mogen eerst beginnen met schetsen. Als ze daarmee klaar zijn, komen ze naar mij toe en laten ze zien wat hun idee is en hoe ze het gaan afbeelden. Als ik dit goed vindt, geef ik ze de ansichtkaart en mogen ze de rest van de spullen rustig pakken. Hierdoor zorg ik ervoor dat ze eerst aandacht besteden aan het schetsen en niet meteen aan het werk gaan. Ondertussen loop ik rondjes om te kijken of het bij iedereen lukt.

Instructie: Ik zeg tegen de kinderen dat ze eerst gaan schetsen. Hebben ze hun schets af en een idee wat ze op de ansichtkaart gaan zetten, dan komen ze naar mij toe en laten ze hun schets zien. Als ik dit goedkeur, geef ik ze de ansichtkaart en mogen ze de rest van hun spullen pakken. Daarnaast vraag ik aan de kinderen wie nu niet verder kan. Die kinderen mogen bij mij aan de instructietafel zitten en dan gaan we samen een woord web maken over een mythisch wezen. Hierdoor krijgen de kinderen ideeën en kunnen ze verder. Mochten het niet zoveel kinderen zijn die niet verder kunnen, dan roep ik ze even naar mijn bureau. Daarnaast heb ik de foto’s bij mij op tafel liggen die ze ook kunnen gebruiken ter inspiratie.

Afsluiting: De kinderen mogen hun ansichtkaart bij mij op de instructietafel komen leggen. Het is van belang dat alles weer schoon is, daarom wil ik dat ze de kroontjes pen even schoonmaken, het potje water leeg gooien en opruimen en wil ik dat ze even een doekje over hun tafel halen. Als dit allemaal klaar is, mogen ze met zijn allen om de instructietafel komen staan. Ik ga ze diverse vragen stellen over alle ansichtkaarten zie ze voor zich zien, zoals:

-          Bij welke ansichtkaart is het monster het engst?
-          Welke ansichtkaart heeft goed afsnijding gebruikt?
-          Bij welke ansichtkaart zie je dat de Oost-Indische inkt op verschillende manieren is gebruikt?
-          Zie je ansichtkaarten die overeenkomsten hebben?
-          Zie je ansichtkaarten die verschillen hebben?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten